Identiteitskaart

Een identiteitskaart is zowel een identiteitsbewijs als een reisdocument voor de meeste Europese landen. U kunt een identiteitskaart aanvragen en ophalen op het gemeentehuis. De identiteitskaart ligt na vijf werkdagen voor u klaar.

Voor het aanvragen van een identiteitskaart moet u een afspraak maken. Uw voordeel: u wordt op de afgesproken tijd geholpen en hoeft dus niet (lang) te wachten.

Direct een afspraak maken

Bij de aanvraag en het afhalen van een identiteitskaart moet u persoonlijk aanwezig zijn. Dit geldt ook voor kinderen en baby’s waar u het document voor aanvraagt.

Meenemen

  • Alle in bezit zijnde reisdocumenten.
  • 1 recente, goed gelijkende pasfoto in kleur, die voldoet aan de pasfoto eisen. De gezichtsopname wordt ook in de chip van het paspoort of de identiteitskaart opgeslagen.
  • Kinderen tot 12 jaar die een identiteitskaart willen aanvragen, hebben een toestemmingsverklaring nodig van beide ouder(s) of voogd. Dit geldt per kind.

Het kind moet altijd zelf aanwezig zijn bij de aanvraag en bij het afhalen.

Kosten

  • Identiteitskaart vanaf 18 jaar en ouder € 51,05 (10 jaar geldig)
  • Identiteitskaart tot 18 jaar € 29,05 (5 jaar geldig)
  • Voor een spoedprocedure identiteitskaart betaalt u € 47,55 extra. Dit bedrag komt dus bovenop de kosten voor een normale aanvraag.

Kosten moeten bij aanvraag worden voldaan.

Huisbezoek aanvragen

Kunt u door uw gezondheid niet persoonlijk langskomen om een ID kaart aan te vragen? Dan kunt u een huisbezoek aanvragen.

Afhalen binnen 3 maanden

Als u uw aangevraagde paspoort niet afhaalt binnen 3 maanden, dan vervalt het document van rechtswege. U hebt dan geen recht op teruggave van de door u betaalde leges.

Spoedprocedure

U kunt voor het aanvragen van een paspoort een beroep doen op de spoedprocedure. Als u de aanvraag voor 14.00 uur heeft gedaan, kunt u uw paspoort in principe de eerstvolgende werkdag na 10.00 uur persoonlijk afhalen op het gemeentehuis.

Verlies of diefstal

Als uw Nederlandse rijbewijs, paspoort of identiteitskaart verloren of gestolen is, kunt u dit melden bij uw eigen gemeente. U vult bij de gemeente een formulier in, waarin u uitlegt op welke wijze u het oude document bent kwijtgeraakt. Nadat uw identiteit is vastgesteld, kunt u direct een nieuw document aanvragen en betalen. Neem daarvoor uw eventuele andere identiteitsdocumenten (Nederlands rijbewijs, paspoort of identiteitskaart) mee.

Uitgelicht