Straatverlichting

Veelgestelde vragen over straatverlichting

Hoeveel lampen branden er in Pekela (niet)?

In Pekela staan 3500 circa lichtmasten, de gemeente wil dat minimaal 95 procent van de lampen brandt. De afgelopen jaren behaalde de gemeente Pekela deze norm.

Wanneer vervangt de gemeente een lamp?

Hoe vaak een lamp vervangen moet worden is afhankelijk van het type lamp. In Pekela branden 50 verschillende lampen. En deel daarvan zijn ledlampen, deze gaan naar verwachting rond de 15 jaar mee. Andere lampen vervangt de gemeente elke  2 tot 4 jaar. Toch gaat er, voordat we de lamp gepland hadden te vervangen, weleens een lamp kapot.

Hoe meld ik een storing?

Wilt u een kapotte lamp melden? Dan kunt u contact opnemen met de gemeente. Dit kan telefonisch via: 0597-617 555. Ook kunt u kapotte straatverlichting doorgeven via WhatsApp: 06-133 402 75.

Het belangrijkste voor ons is dat wij weten wat het lichtmastnummer is. Dit nummer staat in het computersysteem waarmee wij de storingen weer doorgeven aan de beheerder en de aannemer. De aannemer kan met behulp van dit nummer precies zien waar deze lichtmast staat, en wat voor mast en armatuur dit zijn. Ook kan de monteur zien wanneer er voor het laatst een lamp vervangen is, en of er eerder ook storingen zijn geweest. Mocht een lichtmast kapot zijn en geen sticker hebben graag dit ook melden, dan kunnen wij er een nieuwe sticker op plakken. Het nummer wordt in de gemeente Pekela altijd vooraf gegaan met de letter P, zie ook de afbeelding hieronder.

Lichtmastnummer

Wat gebeurt er na mijn melding?

Als wij een melding krijgen van een kapotte lamp zullen wij dit doorgeven aan onze beheerder. De beheerder zal onze aannemer inschakelen. De aannemer, Dynniq, zal in de regel binnen vijf werkdagen een monteur langs sturen om het probleem op te lossen. Eenvoudige storingen, zoals een kapotte lamp kan de monteur meestal meteen oplossen. Soms is er een armatuur of driver kapot. Dan moeten er onderdelen besteld worden. De aannemer zal samen met de beheerder beslissen wat er besteld moet worden. Als de bestelling binnen is zal de aannemer opnieuw een monteur langs sturen om het nieuwe onderdeel te plaatsen.

Sommige storingen worden echter veroorzaakt door een  storing aan het ondergrondse elektriciteitsnetwerk. Onze aannemer mag geen werkzaamheden verrichten aan dit netwerk, dat moet de netbeheerder doen. Onze aannemer zal in dat geval contact opnemen met Enexis. Enexis zal binnen 5 werkdagen een monteur langs sturen om te kijken wat het probleem is.

Waarom duurt het soms zo lang voordat een lamp weer brandt of een storing is verholpen?

We proberen om storingen binnen vijf werkdagen te verhelpen. Meestal lost de onderhoudsaannemer (Dynniq) de storingen ook binnen vijf werkdagen op, maar dat lukt niet altijd. Soms is niet duidelijk wat de oorzaak is of is het materiaal niet op voorraad. Mocht het armatuur kapot zijn zal er een nieuwe besteld worden. De levertijd van nieuwe masten en armaturen kan wél langer duren. Afhankelijk van de beschikbare voorraden tot wel 10 weken. De gemeente zal in sommige gevallen dan opdracht geven om een noodarmatuur te plaatsen.

Storingen aan de elektriciteitskabel of het schakelrelais worden verholpen door Enexis. Eenvoudige storingen kunnen zij binnen vijf werkdagen oplossen. Er zijn ook regelmatig problemen met de kabels of aansturing, dergelijke storingen zijn helaas meestal niet binnen vijf werkdagen te verhelpen. Reden hiervoor is onder andere dat er soms een speciale meetwagen nodig is om het elektriciteitsnet door te meten. Deze speciale meetwagen moet worden ingepland, waardoor een oplossing langer kan duren.

Waarom branden er overdag lampen?

Lampen branden soms overdag om storingen te vinden en te verhelpen. Het aanzetten gebeurt op afstand en kan alleen per groep lantaarnpalen (waar soms meerdere straten op aan zijn gesloten). Soms blijft de verlichting overdag branden omdat het schakelrelais (apparaat dat het licht aan of uit moet doen) niet goed reageert op het signaal om de verlichting uit te doen.

Waardoor gaat straatverlichting kapot?

Er zijn verschillende oorzaken voor het kapot gaan van straatverlichting. Een lamp of de elektronica in de armatuur kan bijvoorbeeld stuk gaan, waardoor het licht niet meer brandt. Maar er kan ook een kabelstoring zijn, waardoor meerdere lampen tegelijk uitvallen. Als er een kabelstoring is zal onze aannemer dit doorgeven aan Enexis. Deze zullen daarna hun eigen monteur sturen om het probleem te verhelpen. Als het een eenvoudige storing is kan Enexis het probleem meestal binnen 5 werkdagen oplossen.

Mast aangereden?

Ongeveer 2 á 3 keer per maand wordt er een lantaarnpaal aangereden. De oorzaak kan van alles zijn, soms neemt een vrachtwagen een bocht te ruim, ziet iemand de mast over het hoofd bij het achteruit rijden, of gebeurd er een ongeval. Mocht een mast worden aangereden en daardoor erg scheef staan of liggen er draden los zullen wij met spoed een monteur sturen, deze zal binnen 24 uur de mast zeker stellen om verder ongelukken te voorkomen. Mocht u een gevaarlijke situatie zien neem dan altijd contact op met de gemeente. Mocht u een WhatsApp bericht sturen, foto’s van de situatie zijn altijd welkom.

Een lichtmast die is 'zeker gesteld'

Een lichtmast die is ``zeker gesteld``, de aannemer heeft de mast doorgezaagd, de bedrading opgeborgen en het geheel dicht getapet. Dit blijft zo staan tot de nieuwe mast geplaatst kan worden.

Hoe komt het dat de lantaarnpalen telkens op dezelfde plek uit zijn?

Het gebeurd soms dat wij denken dat een storing is opgelost en toch valt de verlichting ’s avonds of een paar dagen later opnieuw uit. Dit komt soms doordat de kabel onder de grond beschadigd is. Regen kan dan kortsluiting veroorzaken. Als eerste oplossing vervangt Enexis vaak de zekering en dan doet de verlichting het weer. Maar bij een beschadigde kabel ontstaat na een tijdje opnieuw kortsluiting. Als de zekering opnieuw wordt vervangen zal de verlichting het opnieuw weer doen. Dit proces herhaalt zicht soms meerdere keren. Pas na een paar keer is duidelijk dat de kortsluiting door een beschadiging van de kabel komt. Dan moet Enexis de beschadiging opsporen en dat is erg lastig. Deze storingen duren helaas dus vaak ook langer als een kapotte lamp vervangen.

Deel van het netwerk van Enexis, uitzoeken welke kabel waar kapot is, is niet altijd even eenvoudig

Een deel van het netwerk van Enexis, uitzoeken welke kabel waar kapot is niet altijd even eenvoudig.

Waarom wordt steeds meer (witte) ledverlichting gebruikt?

Ledverlichting gaat langer mee, waardoor het minder vaak nodig is lampen te vervangen. Dit leidt tot minder overlast van bijvoorbeeld een hoogwerker. Ledverlichting verbruikt minder stroom en is daarmee goedkoper. Ook dragen we hiermee bij aan de energiebesparing van gemeente Pekela (minder energieverbruik en uitstoot van CO2 ). Het witte, helderdere licht van ledverlichting geeft een betere kleur- en gezichtsherkenning op straat, waardoor de sociale veiligheid verbetert.

Hoe komt het dat het aan de rand van de straat bij ledverlichting donkerder is/lijkt?

De straten worden volgens de landelijke norm verlicht. In tegenstelling tot de oude lampen geven ledlampen minder spreiding (ook wel strooilicht genoemd) buiten de plek waar je wilt verlichten, waardoor het donkerder lijkt. Met ledverlichting kunnen we gericht verlichten, dus daar waar het nodig is. Dit is beter voor de flora en fauna, maar ook zorgt led voor minder lichtvervuiling.

Meer informatie

U kunt kapotte straatverlichting melden via telefoonnummer 0597-617 555, ook kunt u altijd een WhatsApp sturen: 06-133 402 75. Mocht u nog andere vragen of opmerkingen hebben kunt u ook op bovenstaande nummer contact opnemen.

 

Uitgelicht