Privacyverklaring
Privacyverklaring gemeente Pekela
De gemeente Pekela gaat zorgvuldig om met uw persoonsgegevens. We willen duidelijk zijn over welke gegevens we gebruiken, waarom we dat doen en met wie we ze delen. Uw privacy is voor ons belangrijk
U kunt op verschillende momenten contact hebben met de gemeente. Bijvoorbeeld als u een paspoort aanvraagt, een vergunning nodig heeft of hulp vraagt. Om u goed te kunnen helpen, hebben we soms uw persoonsgegevens nodig.
Hieronder staan voorbeelden waarvoor we uw gegevens gebruiken:
- Burgerzaken
Voorbeeld: U vraagt een paspoort aan. Wij gebruiken uw naam, geboortedatum en adres om het paspoort voor u te maken. - Contact met inwoners
Voorbeeld: U belt de gemeente over een kapotte lantaarnpaal. Wij noteren uw naam en telefoonnummer om u terug te kunnen bellen over de melding. - Openbare orde en veiligheid
Voorbeeld: U doet een handhavingsverzoek. Wij gebruiken uw gegevens om uw handhavingsverzoek te behandelen en om contact met u op te nemen over de afhandeling. - Belastingen en heffingen
Voorbeeld: U bent eigenaar van een huis. Wij gebruiken uw gegevens om de gemeentelijke belasting (zoals de OZB) te berekenen en naar u te sturen. - Vergunningen, toezicht en handhaving
Voorbeeld: U wilt een schutting plaatsen. U vraagt een vergunning aan. Wij gebruiken uw gegevens om uw aanvraag te beoordelen en contact met u op te nemen. - Jeugd en onderwijs
Voorbeeld: Uw kind gaat vaak niet naar school. Wij gebruiken gegevens van school en ouders om te kijken hoe we kunnen helpen en om leerplicht te handhaven. - Werk en inkomen (Participatie)
Voorbeeld: U vraagt een bijstandsuitkering aan. Wij gebruiken uw gegevens om te controleren of u recht heeft op hulp en om de uitkering te regelen. - Wmo (zorg en ondersteuning)
Voorbeeld: U heeft moeite met traplopen. U vraagt hulp aan bij de gemeente. Wij gebruiken uw gegevens om te kijken welke hulp u nodig heeft, zoals een traplift. - Rekenkamer
Voorbeeld: De rekenkamer onderzoekt of het gemeentebestuur het geld goed besteedt. Daarbij gebruikt de rekenkamer persoonsgegevens. - Gemeenteraad
Voorbeeld: De gemeenteraad treedt op als vertegenwoordiger van de inwoners van de gemeente Pekela. U stuurt de gemeenteraad een brief. Uw gegevens worden gebruikt om uw brief te behandelen en eventueel te beantwoorden.
Wilt u meer weten over een specifiek onderwerp? Neem dan contact op via de contactgegevens onderaan de pagina.
De gemeente gebruikt uw gegevens alleen als dat volgens de wet mag. Meestal is dat omdat we een taak hebben vanuit de overheid. Soms vragen we uw toestemming, bijvoorbeeld bij bepaalde vormen van hulp.
De gemeente werkt samen met verschillende organisaties om haar taken goed uit te voeren. Soms moeten we bij die samenwerking uw gegevens delen met andere organisaties, zoals:
- andere overheidsinstanties (bijvoorbeeld de politie of de Sociale Verzekeringsbank),
- zorgaanbieders,
- bedrijven die onze computersystemen beheren.
Met deze partijen maken we duidelijke afspraken over hoe ze met uw gegevens omgaan. Uw gegevens worden meestal binnen Europa verwerkt. Als dat buiten Europa gebeurt, zorgen we voor goede bescherming.
Wilt u precies weten met wie we uw gegevens delen? Neem dan contact op via de contactgegevens onderaan de pagina.
We krijgen gegevens niet alleen van u, maar soms ook van andere organisaties, zoals:
- andere gemeenten,
- overheidsorganisaties zoals het Centraal Administratie Kantoor (CAK), de Sociale Verzekeringsbank (SVB), het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV), de Belastingdienst of de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO),
- basisregistraties zoals de Basisregistratie Personen (BRP) of het kentekenregister (Basisregistratie Voertuigen),
- gerechtsdeurwaarders,
- schuldeisers.
Wilt u weten waar uw gegevens vandaan komen? Neem dan contact op via de contactgegevens onderaan de pagina.
De gemeente bewaart uw gegevens niet langer dan nodig is. Er zijn regels, zoals de Archiefwet, die bepalen hoe lang de gemeente informatie mag bewaren. Deze regels zijn voor de gemeente uitgewerkt in de ‘selectielijst’. Na de termijn worden de gegevens verwijderd, tenzij de wet iets anders zegt.
Wilt u weten hoe lang uw gegevens worden bewaard? Neem dan contact op via de contactgegevens onderaan de pagina.
U heeft rechten als het gaat om uw persoonsgegevens. U mag:
- Bekijken welke gegevens we van u hebben (verzoek om inzage).
- Vragen om gegevens te verbeteren als ze niet kloppen (verzoek om rectificatie).
- Vragen om gegevens te verwijderen of minder te gebruiken (verzoek om wissen, verzoek om beperking van verwerking).
- Vragen om gegevens over te dragen naar een andere organisatie (verzoek om overdracht).
- Bezwaar maken tegen het gebruik van uw gegevens.
- Een klacht indienen bij onze Functionaris Gegevensbescherming of bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Dat laatste kunt u doen via de website van de Autoriteit Persoonsgegevens. De Autoriteit Persoonsgegevens zal u vaak vragen eerst contact op te nemen met de Functionaris Gegevensbescherming van de gemeente voor de behandeling van uw klacht.
- Uw toestemming in bepaalde gevallen intrekken als u die eerder heeft gegeven.
De gemeente neemt geen automatische beslissingen over u. Er kijkt altijd een medewerker mee.
U kunt uw rechten gebruiken via het Aanvraagformulier privacyverzoek
Heeft u vragen of klachten over hoe wij met uw gegevens omgaan? Neem dan contact op met onze Functionaris Gegevensbescherming via fg@pekela.nl of bel 0597 617555.
De privacyverklaring voor politiegegevens vindt u hier
Deze privacyverklaring kan veranderen. De nieuwste versie staat altijd op de website van de gemeente Pekela. Deze verklaring is voor het laatst aangepast op 11 augustus 2025.