Informatie voor politieke partijen

Om met uw politieke partij mee te kunnen doen aan de gemeenteraadsverkiezing, moet u de naam van de politieke partij registreren. Dit doet u bij het centraal stembureau op het gemeentehuis van de gemeente Pekela.

Als u 18 maart 2026 meedoet aan de gemeenteraadsverkiezing, moet u uw partijnaam vóór 22 december 2025 laten registreren.

Politieke groeperingen die al geregistreerd zijn voor de verkiezingen van de Tweede Kamer of voor de Provinciale Staten van Groningen of voor de gemeente Pekela hoeven zich niet opnieuw te registreren.

Raadpleeg voor alle informatie over het registreren van de partijnaam en (voorinlevering) kandidaatstelling de brochure voor politieke partijen Pekela:

Brochure politieke partijen Pekela

 

Overzicht van de geregistreerde politieke aanduidingen

Register van politieke aanduidingen Provincie Groningen

  • Partij voor het Noorden
  • Groninger Belang

Register van politieke aanduidingen Gemeente Pekela

  • Samen voor Pekela

 

Lokale partijnaam registreren

Alleen groeperingen die een vereniging zijn met volledige rechtsbevoegdheid, kunnen een naam (aanduiding) bij het centraal stembureau registreren.

Voor de registratie van een partijnaam heeft u het volgende nodig:

  • het ingevulde formulier Verzoek tot registratie van een aanduiding (Model G 1-1);
  • een afschrift van de notariële akte waarin de statuten van de vereniging staan;
  • een bewijs van inschrijving in het handelsregister bij de Kamer van Koophandel;
  • een bewijs van betaling van de waarborgsom;
  • een verklaring van de politieke groepering waarbij een gemachtigde en plaatsvervangend gemachtigde worden aangewezen;
  • uw identiteitsbewijs.

De waarborgsom (€ 112,50) kunt u overmaken op rekeningnummer NL 55 BNGH 0285 030 566 t.n.v. Gemeente Pekela, onder vermelding van "waarborgsom registratie gemeenteraadsverkiezing Pekela (naam van de politieke partij)". Dit bedrag moet uiterlijk 22 december 2025 zijn bijgeschreven.

Betaling van een waarborgsom is niet van toepassing bij: 

  • Politieke partijen die al zitting hebben in de gemeenteraad 
  • Samenvoegingen van aanduidingen waarbij aan ten minste één van de partijen bij de vorige gemeenteraadsverkiezing een zetel is toegekend 
  • Fusies van partijen waarbij alle afzonderlijke partijen een zetel is toegekend bij de vorige verkiezing 
  • Samenvoegingen van aanduidingen waaraan een zetel is toegekend bij de vorige verkiezing Zie Kieswet art. H 4

 Als het bedrag op de rekening staat, ontvangt u een bewijs van betaling. Dit is één van de stukken die u dient te overleggen voor de kandidaatstelling.  

De waarborgsom wordt weer teruggestort wanneer de groepering een geldige kandidatenlijst heeft ingediend.

 

Beoordelingscriteria verzoek tot registratie van een aanduiding  

Voor de gemeenteraadsverkiezing is een centraal stembureau ingesteld. De burgemeester is voorzitter van het centraal stembureau. De plaatsvervangend voorzitter en de andere leden worden door het college van B&W benoemd. De centraal stembureauleden worden voor 4 jaar benoemd. Het centraal stembureau beoordeelt de verzoeken. Een verzoek kan worden afgewezen in de volgende gevallen (zie Kieswet art. G 3):  

  1. De aanduiding strijdig is met de openbare orde;
  2. De aanduiding geheel of in hoofdzaak overeenstemt met een reeds op de voet van dit artikel of de Kieswet art. G 1, onderscheidenlijk Kieswet art. G 2, geregistreerde aanduiding van een andere politieke groepering, of met een aanduiding waarvoor reeds eerder op grond van dit artikel een registratieverzoek is ontvangen, en daardoor verwarring te duchten is;
  3. De aanduiding anderszins misleidend is voor de kiezers;
  4. De aanduiding meer dan 35 letters of andere tekens bevat;
  5. De aanduiding geheel of in hoofdzaak overeenstemt met die van een rechtspersoon die bij onherroepelijke rechterlijke uitspraak verboden is verklaard en deswege is ontbonden;
  6. Het verzoek op dezelfde dag bij het centraal stembureau is ingekomen als een ander verzoek, strekkende tot inschrijving van een geheel of in hoofdzaak gelijkluidende aanduiding, tenzij dat andere verzoek reeds op een der onder a tot en met e genoemde gronden moet worden afgewezen.

 

Bestaande landelijk geregistreerde politieke partijen

Landelijke politieke partijen die al geregistreerd zijn voor de verkiezingen van de Tweede Kamer of voor de verkiezing van Provinciale Staten hoeven zich niet opnieuw te registreren. Geregistreerde aanduidingen voor de verkiezingen van de Tweede Kamer of Provinciale Staten hebben in principe ‘doorwerking’ naar gemeenteraadsverkiezingen. Dit betekent dat deze aanduidingen niet opnieuw hoeven te worden geregistreerd in de verschillende gemeenten voor de gemeenteraadsverkiezing. Zie Kieswet art.G 4.

Hieronder vindt u de link met het overzicht van alle bij de Kiesraad voor de Tweede Kamer geregistreerde aanduidingen.

Register | Verkiezingen | Kiesraad.nl

Soms wil een partij van naam veranderen. De partij moet dan een schriftelijk wijzigingsverzoek indienen bij het centraal stembureau. Dit moeten ze op tijd doen, namelijk 42 dagen voor de dag van kandidaatstelling. Het centraal stembureau beoordeelt dat verzoek op dezelfde manier als een gewoon registratieverzoek. De partij hoeft echter geen waarborgsom te betalen.  

De Kieswet bevat geen bepalingen over de volgorde waarin de aanduidingen (partijnamen) moeten worden genoemd in een samenvoeging van aanduidingen. Het is mogelijk om bij de 

Gemeenteraadsverkiezing in 2026 de volgorde van de aanduidingen om te draaien. Dit heeft geen gevolgen voor de lijstnummering. Voor de lijstnummering telt het aantal stemmen dat bij de vorige Gemeenteraadsverkiezing op de gezamenlijke lijst is uitgebracht. De partij hoeft dus niet mee te loten. Het op lokaal niveau toevoegen van een plaatsnaam aan een landelijk geregistreerde aanduiding is geen verzoek tot wijziging, maar wordt beschouwd als een geheel nieuw verzoek tot registratie. Zie Kieswet art. G 3.

 

Tijdlijn voor politieke partijen

  • 22 december 2025: uiterlijke datum registreren aanduiding 
  • 19 januari 2026: uiterlijke datum betalen waarborgsom kandidaatstelling 
  • 19 januari t/m 2 februari 2026: afleggen ondersteuningsverklaringen 
  • 2 februari 2026: dag van de kandidaatstelling
  • 3 februari 2026: onderzoek kandidatenlijsten 
  • 4-5 februari 2026: mogelijkheid tot het herstellen van verzuimen kandidatenlijsten 
  • 6 februari 2026: centraal stembureau beslist over geldigheid kandidatenlijsten en nummert ze 
  • 18 maart 2026: dag van de stemming 
  • 19 maart 2026: zitting gemeentelijk stembureau voor het vaststellen van de uitslag 
  • 26 maart 2026: centraal stembureau stelt de einduitslag op zijn vroegst acht dagen na de stemming vast
  • 31 maart 2026: raad in oude samenstelling neemt afscheid 
  • 1 april 2026: eerste raadsvergadering raad in nieuwe samenstelling 

 

Kandidaatstelling  

Wanneer is de dag van de kandidaatstelling?  

Maandag 2 februari 2026 is de dag van kandidaatstelling voor de gemeenteraadsverkiezing. Tussen 9.00 uur en 17.00 uur moeten politieke partijen de kandidatenlijsten inleveren. Degene die het formulier inlevert, moet stemrecht hebben en in de gemeente Pekela wonen om mee te mogen doen aan de gemeenteraadsverkiezing op 18 maart 2026. Een nieuwe politieke partij mag maximaal 50 kandidaten op de lijst zetten. Dit aantal geldt ook voor een partij die in de gemeenteraad maximaal 15 zetels bezet. Bij niet tijdig inleveren van de kandidatenlijst kan de partij niet meedoen aan de verkiezingen. 

 

NIEUW: Wet programmatuur verkiezingsuitslagen - Abacus   

Op 1 juli 2025 is een nieuwe wet ingegaan: de Wet programmatuur verkiezingsuitslagen Abacus. Deze wet regelt hoe de software die gebruikt wordt bij het tellen en verwerken van verkiezingsuitslagen beheerd, beveiligd en gebruikt moet worden. Het gaat dus verder dan de huidige OSV-software (Ondersteunende Software Verkiezingen).Vanaf dat moment heet OSV voortaan Abacus. Op dit moment zijn verdere wijzigingen omtrent de nieuwe programmatuur verkiezingsuitslagen nog niet bekend en kunnen hier nu verder nog geen uitspraken over gedaan worden. Zodra er meer bekend is, vind u de informatie op de website van de Kiesraad. 

 

Wijze van vermelding kandidaten  

Op de kandidatenlijst vult u de gegevens van uw kandidaten in zoals zij staan geregistreerd in de Basisregistratie personen (BRP). U kunt zelf kiezen of u (m)/(v) achter de naam wilt plaatsen en of u wel of geen voornamen vermeldt. Het invullen van het adres van een kandidaat op de kandidatenlijst is niet verplicht; het adres moet wél worden vermeld op het formulier H9 (Verklaring van instemming). Exacte en uitgebreide regels hierover kunt u vinden in de Kieswet art. H 2.

 

(Voorinlevering) kandidaatstelling  

Om de inlevering van de kandidatenlijsten op 2 februari 2026 zo soepel mogelijk te laten verlopen, zal Team Verkiezingen met u een afspraak maken om vlak voor de kandidaatstelling uw kandidatenlijst en alle bijbehorende documenten te laten beoordelen op mogelijke (herstelbare) verzuimen. 

 

Wat zijn (herstelbare) verzuimen? 

Op de dag van de kandidaatstelling leveren partijen hun kandidatenlijsten in bij het centraal stembureau. Als er bij de beoordeling van de kandidatenlijsten verzuimen blijken - er ontbreken bijvoorbeeld stukken - dan stelt het centraal stembureau de inleveraar van de lijst hiervan op de hoogte. Hij of zij kan dan binnen twee dagen de verzuimen herstellen door de ontbrekende of onvolledige stukken aan te vullen bij het centraal stembureau. 

Een overzicht van stukken die kunnen ontbreken bij de kandidaatstelling: 

  1. Er zijn niet genoeg ondersteuningsverklaringen ingeleverd. Of op de ondersteuningsverklaringen zijn de kandidaten niet op dezelfde wijze en in dezelfde volgorde vermeld als op de kandidatenlijst, of de ondersteuningsverklaring is niet afgelegd door personen die binnen de kieskring wonen waarvoor die lijst geldt, of de kiezer staat niet in de gemeente geregistreerd, of de kiezer heeft meerdere ondersteuningsverklaringen ondertekend. 
  2. Een kandidaat die niet in het gebied woont waarvoor de verkiezing wordt gehouden, heeft geen verklaring van voorgenomen vestiging overgelegd. 
  3. De kandidaat is niet op de voorgeschreven manier vermeld zoals in artikel H 2 van het Kiesbesluit
  4. De kandidaat heeft geen instemmingsverklaring ingeleverd. 
  5. Een kandidaat die buiten Nederland woont heeft geen gemachtigde aangewezen op de instemmingsverklaring. 
  6. De waarborgsom is nog niet betaald en/of het bewijs van betaling van de waarborgsom ontbreekt. 
  7. De lijst is niet persoonlijk ingeleverd door een kiezer die mag deelnemen aan de verkiezing. 
  8. De inleveraar heeft zich niet gelegitimeerd bij het inleveren. 
  9. De machtiging tot het plaatsen van de partijnaam van een politieke partij boven een kandidatenlijst of de machtiging tot het plaatsen van een aanduiding, gevormd door samenvoeging van de aanduidingen van politieke groeperingen of afkortingen daarvan, boven een kandidatenlijst, ontbreekt. 

 

Nummering kandidatenlijsten

Het centraal stembureau nummert alle ingeleverde kandidatenlijsten. De nummering van de geldige kandidatenlijsten gebeurt in een openbare zitting. Zie Kieswet art. I 12 en Kieswet art. I 15.  Eerst worden de lijsten genummerd van partijen die al bij de vorige Gemeenteraadsverkiezing één of meer zetels hebben behaald. Het aantal stemmen dat de partijen bij de vorige verkiezing hebben behaald, bepaalt de volgorde van toekenning van de nummers. De partij die het grootste aantal stemmen heeft behaald, krijgt nummer 1, enz. Zie Kieswet art. I 14.  

Daarna wijst het centraal stembureau aan nieuwe partijen (indien nodig) een nummer toe. Dit gebeurt via loting. Bij de nummering gelden een lijstengroep en een stel gelijkluidende lijsten als één lijst. Zie Kieswet art. I 13.  

 

Verklaring van instemming

Van iedere kandidaat die voorkomt op de kandidatenlijst moet een schriftelijke verklaring worden overlegd dat hij/zij instemt met de kandidaatstelling op de betreffende lijst. Deze verklaring kan achteraf niet worden ingetrokken. De kandidaten op deze verklaring worden in dezelfde volgorde overgenomen als op de kandidatenlijst. Alle kandidaten dienen een kopie van een geldig legitimatiebewijs te overleggen. Ontbreekt een geldig legitimatiebewijs dan wordt de kandidatuur door het centraal stembureau definitief geschrapt. Vermelding van het adres is op dit formulier verplicht. Dit formulier Model H 9 hoeft overigens naderhand niet ter inzage worden gelegd, dus de adressen van alle kandidaten worden niet langs deze weg openbaar.  

 

Verklaring van ondersteuning

Een ondersteuningsverklaring is een schriftelijke verklaring van een kiesgerechtigde die verkiezingsdeelname van een partij ondersteunt. De kiesgerechtigde vult hiervoor een formulier in op het gemeentehuis en toont zijn identiteitsbewijs aan een door de burgemeester aangewezen ambtenaar. Het afleggen van ondersteuningsverklaringen kan binnen veertien dagen voor de kandidaatstelling tot op de dag van kandidaatstelling zelf.  

Let op! Bij gemeenteraadsverkiezingen vormt elke gemeente een kieskring. 

 

Wanneer zijn ondersteuningsverklaringen nodig? 

Partijen moeten op de dag van kandidaatstelling ondersteuningsverklaringen inleveren als zij: 

  • Voor het eerst deelnemen aan de verkiezing, of 
  • Bij de vorige gemeenteraadsverkiezing geen zetel(s) hebben behaald, of 
  • Als ze deelnemen met een blanco lijst (zonder geregistreerde aanduiding). 

Ondersteuningsverklaringen kunnen alleen worden afgelegd door: 

  • Personen die in Pekela als kiezer zijn geregistreerd. 
  • Ook personen die op een lijst als kandidaat staan, mogen een ondersteuningsverklaring tekenen, op voorwaarde dat zij in de betreffende gemeente als kiezer zijn geregistreerd. 
  • Het is niet toegestaan meer dan één ondersteuningsverklaring per persoon te tekenen. Een ondersteuningsverklaring kan niet worden ingetrokken. Zie Kieswet art. H 4

Alle nieuwe partijen die mee willen doen aan de gemeenteraadsverkiezing in Pekela moeten ten minste 20 schriftelijke verklaringen van kiezers overleggen waaruit blijkt dat zij de lijst ondersteunen. De kiezer is verplicht deze verklaring in persoon in zijn woongemeente (staat ingeschreven in de BRP) af te leggen en moet zich legitimeren.

 

Overzicht van de te overleggen stukken bij de kandidaatstelling  

  • Kandidatenlijst Model H 1;
  • Instemmingsverklaring Model H 9;
  • Kopie geldig identiteitsbewijs van de kandidaten (met vermelding BSN-nummer);
  • Verklaring van de gemachtigde van een politieke partij waarin de bevoegdheid wordt verleend aan de inleveraar om boven deze lijst de aanduiding van de groepering te plaatsen zoals deze geregistreerd is Model H 3-1. Voor de landelijke groeperingen vindt u een overzicht op de website van de Kiesraad; 
  • Kopie van een geldig identiteitsbewijs van de inleveraar;  
  • Indien van toepassing een verklaring van de gemachtigden (van meerdere groeperingen); dat de inleveraar bevoegd is om aanduidingen samen te voegen Model H 3-2
  • Indien van toepassing minimaal 20 ondersteuningsverklaringen Model H 4
  • Indien van toepassing een bewijs van betaling van de waarborgsom voor de kandidaatstelling Model H 12;
  • Waarborgsom kandidaatstelling
    De waarborgsom van € 225,00 voor de kandidaatstelling. De waarborgsom maakt u over op rekeningnummer NL 55 BNGH 0285 030 566 t.n.v. Gemeente Pekela, onder vermelding van: ‘waarborgsom kandidaatstelling Pekela (naam van de politieke partij)’.

    Betaling van een waarborgsom is niet van toepassing bij: 

    • Politieke partijen die al zitting hebben in de gemeenteraad

    • Samenvoegingen van aanduidingen waarbij aan ten minste één van de partijen bij de vorige gemeenteraadsverkiezing een zetel is toegekend 

    • Fusies van partijen waarbij alle afzonderlijke partijen een zetel is toegekend bij de vorige verkiezing 

    • Samenvoegingen van aanduidingen waaraan een zetel is toegekend bij de vorige verkiezing Zie Kieswet art. H 4

Als het bedrag op de rekening staat, ontvangt u een bewijs van betaling. Dit is één van de stukken die u dient te overleggen voor de kandidaatstelling. De waarborgsom wordt niet teruggestort als het aantal stemmen lager is dan 75% van de kiesdeler en aan de desbetreffende partij geen zetel is toegewezen. Ook krijgen partijen de waarborgsom niet terug als zij geen geldige kandidatenlijst inleveren.

 

Dag van de Verkiezing  

Op woensdag 18 maart 2026 vinden de gemeenteraadsverkiezingen plaats. Op deze dag kan de kiezer op één van de stembureaus binnen de gemeente Pekela zijn/haar stem uitbrengen.

 

Definitieve uitslag en zetelverdeling  

Het centraal stembureau ontvangt het proces-verbaal van het gemeentelijk stembureau en stelt zo snel mogelijk maar niet eerder dan de achtste dag na de stemming (26 maart) de einduitslag vast van de gemeenteraadsverkiezing. Dit gebeurt in een openbare zitting die zal plaatsvinden in de Raadszaal. De datum en tijd van deze zitting worden nog nader bekend gemaakt. In deze zitting wordt ook de zetelverdeling bekend gemaakt. Het aantal zetels van een gemeenteraad is afhankelijk van het aantal inwoners van de gemeente. De gemeente Pekela heeft ruim 12.500 inwoners wat betekent dat de nieuwe gemeenteraad na de gemeenteraadsverkiezing uit 15 leden zal bestaan. Na de eerste toedeling van de 'volle' zetels aan de groeperingen zullen de restzetels verdeeld worden volgens het 'systeem van de grootste overschotten’.

 

Niet openbare zitting centraal stembureau (3 februari 2026): 

Op 3 februari 2026, de dag na de dag van kandidaatstelling, onderzoekt het centraal stembureau in een niet-openbare zitting de geldigheid van de kandidatenlijsten, de daarop voorkomende kandidaten en de geplaatste partijnaam (‘aanduiding’). Zie Kieswet art. I 1  en art. I 2. Als er bij het onderzoek naar de ingeleverde kandidatenlijsten verzuimen blijken - er ontbreken bijvoorbeeld stukken - dan stelt het centraal stembureau de inleveraar van de kandidatenlijst hiervan op de hoogte. Hij of zij kan dan binnen 2 dagen de verzuimen herstellen (4 en 5 februari 2026) door de ontbrekende of onvolledige stukken aan te vullen bij het centraal stembureau in Pekela. Direct na de zitting op 6 februari 2026 legt het centraal stembureau de kandidatenlijsten ter inzage. Zie Kieswet art. I 3. De ingeleverde kandidatenlijsten en ondersteuningsverklaringen liggen ter inzage tot de dag nadat onherroepelijk is beslist over de geldigheid van de ingeleverde lijsten. Zie Kieswet art. I 19 .

 

Herstel verzuimen kandidaatstelling (4 en 5 februari 2026)   

Als er bij beoordeling van de lijsten stukken ontbreken, of er zijn andere ‘verzuimen’, dan laat het centraal stembureau dit weten aan de inleveraar van de lijst. Hij of zij kan dan binnen twee dagen de verzuimen herstellen door de ontbrekende of onvolledige stukken aan te vullen. Zie Kieswet art. I 2

 

Openbare zitting centraal stembureau (6 februari 2026):  

In een openbare zitting maakt het centraal stembureau haar beslissing bekend over de geldigheid van de kandidatenlijsten en de daarop voorkomende kandidaten. Zie Kieswet art. I 4. Ook worden in deze zitting de geldige lijsten genummerd. Van de zitting voor het vaststellen van de geldigheid en nummering van kandidatenlijsten maakt het centraal stembureau een proces-verbaal op en legt dit ter inzage.  

 

Nummering kandidatenlijsten  

Eerst worden de lijsten genummerd van partijen die bij de verkiezing in 2022 één of meer zetels hebben behaald. Het aantal stemmen dat de groeperingen bij die verkiezing hebben behaald, bepaalt de volgorde van toekenning van de nummers. De partij die het grootste aantal stemmen heeft behaald, krijgt nummer 1, enz. Zie Kieswet art. I 14 . 

 

Onderzoek geloofsbrieven

Het onderzoek geloofsbrieven gebeurt tijdens de laatste raadsvergadering in de oude samenstelling. Hiervoor stelt de raad tijdens deze vergadering een commissie voor het onderzoek van de geloofsbrieven in. Deze commissie onderzoekt in een zogeheten geloofsbrievenonderzoek of de benoemde aan de vereisten voor de functie voldoet. Ook onderzoekt de commissie of deze persoon geen onverenigbare nevenfuncties vervult die niet met het lidmaatschap samengaan. Zie Kieswet art. V 4.