In week 45 (3 november) rijden we een takkenroute. Aanmelden kan via: www.pekela.nl/takkenroute
Informatieverzoek en Woo-verzoek
Informatieverzoek en Woo-verzoek
Met de Wet open overheid (Woo) wil de overheid openheid en inzicht geven aan burgers over haar werkwijze. Alle informatie die de overheid heeft, is in principe openbaar.
Verschil informatieverzoek en Woo-verzoek
Het verschil tussen een 'gewoon' informatieverzoek en een Woo-verzoek is het doel van het verzoek. Een Woo-verzoek is lang niet altijd nodig en veel informatie kunt u al bekijken.
Informatieverzoek
Wilt u informatie die alleen voor u belangrijk is? Dan kunt u een informatieverzoek doen. Dit kunt u doen voor:
- gegevens of documenten die voor eigen gebruik zijn, bijvoorbeeld feitelijke informatie (hoeveel, hoe vaak, waarom, etc.),
- documenten die u nodig heeft voor een bezwaarprocedure of
- gegevens die u nodig heeft om een klacht in te dienen.
De informatie die u opvraagt delen wij alleen met u.
U kunt een informatieverzoek doen door contact met ons op te nemen.
Wet open overheid (Woo)
In de Wet open overheid (Woo) is geregeld dat iedereen informatie mag vragen over wat de overheid doet. Naast een verzoek om informatie openbaar te maken, kunt u ook hulp krijgen bij het vinden van informatie die al openbaar is. Ook zijn overheidsorganisaties nu verplicht om zoveel mogelijk informatie open te stellen voor iedereen. U heeft bijvoorbeeld recht op informatie over het beleid en de besluiten van de gemeente. De Woo is de opvolger van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob).
Woo-verzoek
Als u informatie of documenten wilt opvragen die wij nog niet openbaar gemaakt hebben, dan kunt u hiervoor een Woo-verzoek indienen. U kunt een Woo-verzoek online indienen of via de post versturen. Het is niet mogelijk een Woo-verzoek via de e-mail in te dienen.
Bij een Woo-verzoek gaat het om bestaande documenten die:
- eerst niet toegankelijk waren voor iedereen,
- maar na het toekennen van het Woo-verzoek,
- ofwel voor iedereen toegankelijk (openbaar) worden gemaakt,
- ofwel al dan niet onder voorwaarden alleen aan u worden verstrekt.
Hierbij worden bepaalde gegevens zwart gemaakt om te voorkomen dat mensen of organisaties nadelige gevolgen kunnen ondervinden. Denk aan persoonlijke gegevens of gegevens die de concurrentiepositie van bedrijven schaden. Hier zijn regels voor opgesteld in de Woo.
Een Woo-verzoek moet aan de volgende voorwaarden voldoen:
- Geef zo precies mogelijk aan waarover u informatie wilt;
- De informatie die u wilt ontvangen moet zijn vastgelegd (op papier of digitaal).
- Het gaat om informatie waarover de gemeente beschikt.
- Het gaat om informatie over de publieke taak van de gemeente, zoals beleid of de voorbereiding of de uitvoering daarvan.
De behandeling van uw Woo-verzoek
We beslissen binnen 4 weken op uw Woo-verzoek. We kunnen deze termijn verlengen met 2 weken. Hiervan ontvangt u dan een bericht. Soms wordt er zoveel informatie gevraagd, dat ook de verlengde termijn te kort is om alle documenten te verzamelen en te beoordelen. In dat geval maken wij met u afspraken over de verdere afhandeling. Als een Woo-verzoek onduidelijk is kunnen we de behandeling ook tijdelijk opschorten (op pauze zetten). Ook in dat geval bespreken wij dat met u.
Beslist de gemeente niet binnen de termijn op uw verzoek? Dan kunt u ons in gebreke stellen. Als wij dan nog niet binnen twee weken een beslissing nemen op uw Woo-verzoek, kunt u een beroep niet tijdig beslissen indienen bij de rechtbank Noord-Nederland.
Afwijzen Woo-verzoek
We wijzen uw verzoek af als een of meerdere van de redenen voor weigering in de Woo van toepassing zijn. Bijvoorbeeld wanneer het verstrekken van de informatie de veiligheid van Nederland schaadt of wanneer het gaat om vertrouwelijke persoons- of bedrijfsgegevens.
Het kan ook zijn dat wij documenten alleen voor een deel openbaar maken. Dan worden delen van documenten onleesbaar gemaakt. Denk bijvoorbeeld aan informatie over toezicht door ons of een bijlage met financiële informatie. Wanneer de documenten niet openbaar worden gemaakt, wordt dit in het Woo-besluit uitgelegd.
Als u het niet eens bent met een Woo-besluit, dan kunt u hiertegen bezwaar maken.
Kosten
Er zijn geen kosten verbonden aan een Woo-verzoek als documenten digitaal aan u toegezonden kunnen worden. Soms kan het voorkomen dat de documenten niet digitaal aan u toegezonden kunnen worden. In dat geval brengen wij kopieer- of scankosten in rekening.
Woo-coördinator
Bent u op zoek naar openbare informatie bij de gemeente Pekela die u niet kunt vinden en wilt u hulp daarbij? Neem dan contact op met de Woo-contactpersoon. U kunt op meerdere manieren contact met de Woo-contactpersoon opnemen.
- Telefonisch via telefoonnummer 0597-617555.
- Stuur een e-mail naar info@pekela.nl. Vul in bij het onderwerp 'Vraag ter attentie van de Woo-contactpersoon'.
- Stuur een brief naar:
Gemeente Pekela
t.a.v. Woo-contactpersoon
Postbus 20.000
9665 ZM Oude Pekela
Eerder ingediende Woo-verzoeken
Woo-verzoeken en openbaar gemaakte documenten
Heeft u problemen met de leesbaarheid van de eerder ingediende Woo-verzoeken of de openbaar gemaakte documenten? Dan kunt u telefonisch contact opnemen met de Woo-contactpersoon via 0597 617555 of mailen naar info@pekela.nl.
AVG
Lees de privacyverklaring voordat u uw persoonsgegevens invult.
Volg ons