Melding ongewenst verhuurgedrag
Huurt u een woning in de gemeente Pekela? Of bent u op zoek naar een huurwoning? En hebt u een klacht over een verhuurder of bemiddelaar? Dan kunt u bij het meldpunt van de gemeente melding maken van ongewenst verhuurgedrag.
Melding ongewenst verhuurgedrag
Huurt u een woning in de gemeente Pekela? Of bent u op zoek naar een huurwoning? En hebt u een klacht over een verhuurder of bemiddelaar?
Dan kunt u bij het meldpunt van de gemeente melding maken van ongewenst verhuurgedrag.
melding ongewenst verhuurgedrag indienen
Voor wie?
U kunt ongewenst verhuurgedrag melden als:
• U een woning huurt van een particuliere verhuurder of verhuurbemiddelaar
• U een particuliere huurwoning zoekt
Huurt u van een woningcorporatie? Dan kunt u melding doen bij de corporatie die de woning verhuurt. De woningcorporatie handelt de klacht dan af.
Wat kunt u als huurder melden?
- Discriminatie. De verhuurder wijst u af op basis van ras, godsdienst, politieke voorkeur, geslacht, nationaliteit, seksuele geaardheid, burgerlijke staat, handicap of chronische ziekte.
- Intimidatie. De verhuurder bedreigt u of maakt u bang.
- De verhuurder vraagt meer dan 2 maanden kale huur als borg.
- De verhuurder maakt geen schriftelijke huurovereenkomst.
- De verhuurder geeft geen duidelijke informatie over
- hoogte van het huurbedrag,
- uw rechten en plichten,
- afspraken over een borg,
- servicekosten,
- contactgegevens van de beheerder/verhuurder,
- de contactgegevens van het meldpunt van de gemeente.
- De verhuurbemiddelaar vraagt dubbele bemiddelingskosten.
Als u de hoogte van de huur of de servicekosten oneerlijk of onredelijk vindt, kunt u dat melden bij de huurcommissie: www.huurcommissie.nl of 088 – 1 600 300.
Wat u moet weten
De gemeente kijkt welke acties voor uw melding nodig zijn. U kunt bijvoorbeeld worden doorverwezen naar het antidiscriminatiebureau of naar de huurcommissie. Houdt de verhuurder of de bemiddelaar zich niet aan de regels? Dan kan de gemeente hen waarschuwen of een boete opleggen.